|   
Contact Us : +6018 243 6288
Muhamad Store

MUHAMAD STORE PIMPIN & BIMBING ROTAN 39 INCI

RM 6.90
Quantity
+
Model
MSP&BR39I
Brand
No Brand
Status
Available Now
Delivery
Usually ships within 3-7 days
Delivery Fee
Semenanjung Malaysia - RM 8.00
Sabah & Sarawak - RM 15.00
Rewards
6 Points
Product Information

PIMPIN & BIMBING bahawa dalam aspek pendidikan, kaedah rotan adalah dibenarkan. Hukuman rotan boleh dilaksanakan atas dasar untuk mendidik dan merupakan pilihan terakhir. Hukuman dengan cara merotan ini tidak boleh dilaksanakan pada kali pertama kesalahan anak atau murid. Setiap kesalahan itu haruslah terlebih dahulu dijelaskan kedudukannya. Kemudian, penekanan kepada tindakan atau tingkah laku yang betul perlu diberikan. Peluang untuk memperbaiki kesalahan juga perlu diberi. Pendekatan untuk menggunakan rotan ini dapat diambil daripada hadis Nabi s.a.w. yang disebut di atas tadi. Tempoh tiga tahun ditetapkan dalam hadis tadi sebagai tempohtarbiyyahatau tempoh mendidik bagi ibadat solat (Abdullah Nasih Alwan 1974).

Dalam pada melaksanakan hukuman rotan, terdapat beberapa perkara yang perlu diambil perhatian oleh ibu-bapa atau para guru. Antaranya ialah, meletakkan niat sebelum merotan itu, untuk mendidik jiwa anak tersebut dan bukannya untuk menghukum fizikal yang melakukan kesalahan. Dengan ini ia dapat mengelakkan ibu-bapa atau guru daripada merotan mengikut hawa nafsu sehingga cedera (Noornajihan Jaafar 2005).

Selain itu, hukuman ini perlulah dilakukan secara berperingkat-peringkat. Pada peringkat awal hukuman dari aspek emosi boleh dilakukan, seperti mengasingkan anak atau murid tersebut daripada rakan-rakannya. Sekiranya cara ini tidak berkesan, barulah ibu-bapa atau guru menggunakan hukuman fizikal. Namun, Abdullah Nasih Alwan (1974)menegaskan bahawa terdapat beberapa perkara yang perlu diambil perhatian sekiranya ingin melaksanakan hukuman fizikal, seperti:


Pengetahuan penuh????

https://www.usim.edu.my/ms/berita/in-our-words-ms/kewajaran-rotan-dalam-mendidik-anak-dan-tatacara-pelaksanaannya/


#pimpin #bimbing #rotan

MUHAMAD STORE PIMPIN & BIMBING ROTAN 39 INCI
Shipping Information
ZoneWeightDelivery Fee (RM)
Sabah & SarawakFirst 1.00 kg15.00
Extra 0.50 kg7.00
Semenanjung MalaysiaFirst 1.00 kg8.00
Extra 0.50 kg1.00

We ship out all items by using Pos Laju courier service.

Tracking your goods that we courier at the web :

1) Tracking Number 

 2) Trace goods on web : www.poslaju.com.my/track-trace/

 

 

TOP